Wednesday, November 19, 2014

Anak Rantau


Dahaga,,anak,,rantau.
Tawa riang..temani gemilangnya perjalanan.
Menyelinapi Jalan..perlahan demi sebuah keinginan
Tlah kusiapkan sebatang lilin..dengan setitik api
Siap membakar ranting-ranting yang kusut di tengah jalan
Dahaga,,,dahaga,,dahaga,
Aku siap membelah kepastian yang entah berantah
Dahaga,,dahaga,,dahaga
Aku hanya ingin merasakannya
Menggeluti setiap sentuhan lembut cita-cita
Memaku mimpi pada setiap dinding-dinding yang tak bersuara
Walau keras, walau kusut, walau cemberut
Aku hanya ingin mencari celah pada setiap titik dinding itu
Hingga tertancap kuat paku yang ditanganku
Sampai akhirnya hanya bencana yang mampu menggoda.
Hingga Aku kembali memaku bak dahaga yang selalu menyapa
Dahaga,, dahaga,, dahaga.
Aku anak rantau sedang dahaga dan mulai membuka mata
Zhu Asr 2014

0 comments:

Post a Comment